Revenue Information Toll Free Number 18004255255

Projects

Integrated online transfer of registry

Pokkuvaravu is the process of mutating the title of property, from is person to another when the property is transferred. The services offered by Revenue, Registration & Survey Dept have been and online transfer of registry is implemented online through ReLIS system. The integrated online Pokkuvaravu system aims to complete the transfer of registry process in a time bound manner. More than 1620 villages have already adopted online Pokkuvaravu in Kerala.

After the online registration of deeds at sub-registrar office, the data regarding the mutation of the property (Form No.1 B) is automatically transferred to the concerned village office. The Village Officer receives all the details of the seller and the new owner in the ReLIS portal. The Village Officer checks for any unresolved disputes with any of the neighbors in terms of the boundaries or any other disputes before the transfer is effected. If the VO is satisfied that there are no disputes and the transfer is found genuine, the transfer of Registry is done in a time bound manner (except in sub division cases which have to be approved by the Tahsildar). The applicant is intimated via sms messages as well. During this process, the ownership of land under consideration will be updated in ReLIS. In cases where sub division is required, the application is forwarded to concerned Tahsildars (LR) with specific remarks. There is an option to put the application on hold in cases of erroneous registration, mismatch in land records, etc.
There are many cases reported where deeds registered are not presented for Pokkuvaravu, and hence the details are not updated in land records in the village offices. In such cases Pokkuvaravu is done only after effecting transfer of registry for all prior transactions. Also, the seller should have an equal of greater extent of land in his TP account as against the extent being transferred. After the completion of transfer of registry procedures, the land details of the new holder are updated in the website. The mutation of land transferred before the implementation of online Pokkuvaravu system can be done through ReLIS system. ReLIS ensures that the transfer of registry rules are followed meticulously, land records updated, ensures consistency and transparency in maintenance of land records and effective service delivery to the public.

Smart Revenue Office

The objective of this program is to provide faster services using the latest technologies at the village offices and improve the infrastructure in village offices. As a part of this initiative, online services for 24 certificates, online pokkuvaravu, online tax payment etc are implemented through various programs. The Government is planning to bring all the services rendered by Revenue Department under a common platform through this initiative for faster and transparent service delivery.

മോഡേണ്‍ റിക്കാര്‍ഡ് റൂം

റവന്യൂ വകുപ്പ് കൈകാര്യം ചെയ്യുന്ന വിലപ്പെട്ട രേഖകള്‍ കാലഹരണപ്പെടാതെ സൂക്ഷിക്കുവാന്‍ നവീന മാതൃകയിലുളള റിക്കാര്‍ഡ് റൂമുകള്‍ സജ്ജമാക്കുക എന്നതാണ് ഇതിലൂടെ ലക്ഷ്യമിടുന്നത്. ഇതിന്റെ ഭാഗമായി സംസ്ഥാനത്തെ 9 ജില്ലകളിൽ മോഡേൺ റിക്കാര്‍ഡ് റൂമുകൾ നിര്‍മ്മിച്ച് പ്രവര്‍ത്തനം ആരംഭിച്ചിട്ടുണ്ട്.
കൂടാതെ സംയോജിത ലാന്‍ഡ് റെക്കോര്‍ഡ്‌സ് പദ്ധതിയുടെ ഭാഗമായി ലാന്‍ഡ് അസൈന്‍മെന്റ്, ലാന്‍ഡ് അക്വിസിഷൻ, ലാന്‍ഡ് റിലിംഗ്ക്വിഷ്‌മെൻറ്, ലാന്‍ഡ് റെക്കോര്‍ഡ്‌സ് മെയിന്റനന്‍സ്, ലാന്‍ഡ് ലീസ്, പബ്ലിക് ലാന്‍ഡ് ഇന്‍വെന്ററി, ഫെയര്‍വാല്യൂ ഇന്റഗ്രേഷന്‍, ഡാറ്റാ ബാങ്ക് ഇന്റഗ്രേഷന്‍, ജി.ഐ.എസ് മാപ്പുകളുമായുള്ള ഇന്റഗ്രേഷന്‍, ഇ-നാള്‍വഴി മുതലായ റവന്യൂ സേവനങ്ങള്‍ ഒരു കുടക്കീഴില്‍ ലഭ്യമാക്കുന്നതിനായുള്ള റവന്യൂ പോര്‍ട്ടലും പദ്ധതികളുടെ നടത്തിപ്പ് നിരീക്ഷിക്കുന്നതിനായി പ്രോജക്ട് മോണിറ്ററിംഗ് സംവിധാനവും, ഇന്‍സ്‌പെക്ഷന്‍ ഓഡിറ്റിംഗ് സംവിധാനം (ഇ-ജമാബന്ദി), അസെറ്റ് മാനേജ്‌മെന്റ് സംവിധാനം എന്നീ പദ്ധതികളും തയ്യാറാക്കി വരുന്നു.

Image

Land Revenue Commissionerate, Revenue Complex, Public Office Building , Museum, Thiruvananthapuram - 33


For all inquiries regarding e-governance, please contact

itcelclr.revenue@kerala.gov.in